Sidor

söndag 23 juni 2013

Gå efter magkänslan

Från den första dagen jag fick se Walles hovar kunde jag konstatera att det skulle bli ett litet problem. Han har oerhört dålig kvalitet på sina hovar och av att bara titta på hans bakhovar när han kom så kunde man se att ingen hade rört hans hovar på en lång tid.

Jag har haft samma hovslagare i 2 år som är den enda hovslagaren i denna kommun. Han är oerhört snäll och lugn med hästarna och gör ett bra jobb. Men med Walles hovar funkar det inte riktigt. Han tappar skor och sömmarna lossnar. Men han har väldigt dålig kvalité på sina hovar som sagt och det kan vara en stor anledning till att vi har problem med skorna. Eller en kombination.

Jag har iallafall börjat fundera på att pröva en annan hovslagare till W. Även om det blir dyrare reseersättning så kan det vara värt för att få till hans hovar. Det jag tycker är dock svårt är att veta vem man ska höra av sig till..

Är det nån i Umeå/Skellefteå som kan rekommendera någon så vore det toppen? Jag vet redan att vissa inte åker så långt för att sko. Men jag vill gärna ha tips! :)


6 kommentarer:

  1. Johan Weinehall är väl den hovslagare som är högst utbildad i Umeå, han är fantastiskt duktig. Periodvis har han dock fullt och kan inte ta emot nya hästar, men det går ju alltid att kolla.

    Elisabeth Andersson kan jag också rekommendera!

    SvaraRadera
  2. Johan Weinehall eller Carin Pallin. Dom är kunniga!

    SvaraRadera
  3. Malin med Tammuz23 juni 2013 kl. 13:27

    Carin Pallin :)

    SvaraRadera
  4. Carin Pallin och Elisabeth Andersson. :)

    SvaraRadera
  5. Johan weinehall, han är dock som skrivet väldigt fullbokad men oerhört duktig och bra att ha och göra med så skadar inte att fråga. Skor hos mig och även i grannstallet så tror inte han har något emot att fara till dig heller:)

    SvaraRadera
  6. Carin pallin. Hon fick någorlunda bukt på solos dåliga hovar under tiden jag hade honom. Hon fick iaf skorna att sitta kvar vilket är det viktigaste då dom har dåliga hovar och lite att sömma i. Ett tips är att ha travskor, sömhålen sitter längre ut och skorna är lättare. Det funkade bra på solo :) / sofie

    SvaraRadera